Zde se nachází naprosto přesný přepis mailu, který jsem Kájovi napsal ohledně testování. Týká se sice testování Quadraxu IX, jelikož je z doby kdy se Kája ucházel o testování QIX, ale protože QIX nakonec nevzniknul, vše samozřejmě platí i pro testování Quadraxu X.

Následuje doslovný přepis obsahu mailu:

****************************************************************

Ahoj Kájo.

Děkuji ti za nabídku testování Quadraxu IX. Jako úplně první věc v tomto trošku delším mailu bych tě chtěl upozornit na to, že nebudu nic přikrášlovat ani ti "mazat med kolem huby"; práce testera je velmi náročná činnost, leckdy hodně otravná, zvláště pokud se musí jeden a tentýž level ladit pořád dokola a dokola a dokola... Na druhou stranu se to trochu podobá hraní na nejkratší kroky - tester se musí snažit přijít na co možná nejjednodušší (nebo neobvyklé) řešení dané úrovně.

První a asi nejdůležitější věcí, co musí tester splňovat, je - a to silně zdůrazňuji - maximální spolehlivost a loajalita. Je přísně zakázáno (rád bych napsal pod trestem smrti ;-), ale tak daleko moje pravomoce zatím nesahají) jakkoliv a kohokoliv informovat o hře, úrovních, a vůbec čemkoliv z testované hry. Taktéž pochopitelně naprosto nepřichází v úvahu, aby tester testovací verzi hry nějak šířil dále, poskytoval z ní komukoliv screenshoty či jiné fragmenty atp. Musí taktéž odolávat pokušení "pochlubit se" s dosaženými výsledky, zveřejňování novinek a triků použitých ve hře atd. V tomto bodě mám o tebe určité obavy, protože "Známe své Papenheimské"... ;-) Musel bys hodně krotit svoji ješitnost (kterou má od přírody každý chlap, jen u tebe je trošku větší než obvykle). Pozor! V případě jakéhokoliv porušení uvedených pravidel a úniku jakýchkoliv (textových či obrazových) informacích ze hry se tester vystavuje riziku trvalého zabanování na všech webech Quadraxů a smazání veškerých příspěvků a dosažených výsledků! Protože já osobně jsem člověk, pro něhož je čest a "chlapské slovo" zákon nad zákony, tak si na tomto maximálně zakládám!!! Dále musí být tester skromný (další požadavek, který se asi úplně nehodí k tvojí povaze ;-)). Nesmí se na fórech chlubit stylem "Já jsem tester! Kdo je víc?!" či jakkoliv dávat ostatním hráčům najevo svoje, přiznejme si to, výsadní postavení. Velice nerad bych viděl, kdyby testerovi stoupla sláva do hlavy a začal se na fórech chovat jako "mistr světa amoleta". Také jakékoliv (i zdánlivě nevinné) komentáře k nové hře (včetně například  příspěvku "Máte se na co těšit!" nebo "Stal jsem se testerem Quadraxu IX! Hurá!") podléhají schválení autorem hry - tedy mnou ;-). Bez mého svolení je jakékoliv publikování čehokoliv o připravované hře přísně zakázáno! (A to i formou soukromé mailové korespondence - věř tomu, že bych se to dříve či později stejně dozvěděl.) Tester se také pochopitelně nesmí naprosto s nikým (kromě mě) radit o způsobech a tricích ve hře. Veškerá tíha testování spočívá pouze a výlučně jen na jeho bedrech. Všechny výše uvedené skutečnosti musí tester naprosto a bez !!!jakékoliv!!! vyjímky akceptovat. Takže si sáhni do svědomí, jestli mi můžeš s čistým srdcem říci, že bys byl schopen všechny výše zmíněné věci, které jsou napsány v tomto odstavci, naprosto a bez vyjímky dodržet a nezklamat tak moji důvěru, kterou bych do tebe vložil.

Teď přejděme k ostatním věcem. Jednou z dalších hlavních nutností je, aby tester měl dobrou znalost práce na PC, předvším co se týče souborového systému. Testování není jen o tom testovat úrovně, testuje se prakticky celá hra, všechny její funkce a vlastnosti - zvláště v počátečních fázích vývoje se musí velmi pečlivě testovat celý engine hry a všechny jeho vlastnosti, aby se vychytaly všechny možné i nemožné bugy, grafické či logické lapsusy, překlepy, atp. Vzhledem k tomu, že testovací verzi dodávám jako standalone portable aplikaci a případné updaty posílám jako rar archívy, z nichž se musí do testovací verze rozbalit a přepsat stávající soubory, vyžaduje to od testera naprosto perfektní znalost souborového systému PC, aby mohl správně provádět updaty při vývoji hry  a plnit úkoly, které při testování vznikají. (Příklad - v průběhu vývoje dojde ke změně v enginu hry a je třeba vymazat některé soubory - tester musí přesně vědět, kde se jaké soubory hry nacházejí a musí mít perfektní přehled o celé srtomové struktuře souborů a adresářů hry.) Nevím nakolik jsi v tomto erudovaný, nicméně toto vše se dá naučit.

Co s týče znalostí logických, tzn. schopnosti řešit nové rébusy a naprosto unikátní a ještě nikdy nepoužité triky, tak požadavky splňuješ pouze částečně - mám trochu obavy, aby některé, hlavně pokročilejší, úrovně nebyly nad tvoje možnosti; přeci jen si přiznejme, že v tomto mají "mladí" poněkud výhodu v pružném myšlení a nezatížeností stereotypy - a i tak jsou už některé úrovně z Quadraxu VIII nad Nightmareho síly. Řadíš se sice k jedněm z nejlepších hráčům, ale tester musí být něco víc, než jen nejlepší hráč - musí zkoušet a vymýšlet naprosto nové triky aby odhalil všechny možné kombinace a situace, které mohou v Quadraxu nastat. Na druhou stranu je třeba přiznat, že nikdo není dokonalý - to je velmi dobře vidět na Quadraxu VII, kde i přes důkladné testování Nightmare zdaleka nepřišel na všechny bugy či triky, na něž přišli poté ostatní hráči (hlavně Gusta a Dalibor). Tester prostě musí dané úrovně testovat, testovat a testovat, zkoušet, zkoušet a zkoušet až "do zblbnutí", až si je sám jistý, že v nich už není žádná záludnost či chyba. Tester také nemůže očekávat, že v případě "zaseknutí se" na některé z úrovní mu budu podávat jakékoliv informace vedoucí ke správnému řešení - bylo by to naprosto proti duchu a logice celého testování - a tím je nalézat v úrovních neplánované cesty, chyby a různé nečekané triky. Kdybych testerovy byť jen naznačil cestu správného řešení, bylo by tu riziko, že přehlédne nějakou neplánovanou cestu, zkratku atp.

Dále musí tester preferovat samotné testování před hraním ostatních dílů hry - mám obavy, aby po vydání QVIII nebylo u tebe testování odsunuto na druhou kolej. Tester se musí předevší a prioritně věnovat testování (je to něco jako práce na plný úvazek). Teprve pokud už momentálně "nemá co by testoval", například ještě nejsou hotové další úrovně a všechny předešlé už jsou stoprocentně otestovány a označeny jako hotové, může se věnovat hraní předchozích dílů, vylepšování kroků atd. Upřímě, máš na to dostatečně silnou vůli, abys odolal vábení hrát Quadrax VII či VIII a místo toho se věnoval testování devítky?!

Na druhou stranu, funkce testera má pochopitelně i svoje drobné výhody - nejen že je tester po vydání hry uveden ve hře i na webu na stránce autorů (čímž to opět polechtá testerovu ješitnost - přiznejme si to upřímě, je potěšitelné, když  o výsledku mojí práce ví celý svět a všichni nad tím diskutují) ale i samotná testovací verze hry má určité výhody, které jsou ostatním hráčům odepřeny - například možnost nekonečného používání funkce "save", přeskakování úrovní (když se na nějakou dobu "zasekne" na nějaké úrovni, může ji přeskočit a pokračovat v testování a k dané úrovni se poté vrátit až si pročistí hlavu) atp.

Takže to je prozatím asi tak vše. Zdaleka jsem zde nepopsal všechny věci a povinnosti co tester musí splňovat a dělat (opradu to není žádný med), jen ty nejzákladnější. Ještě dříve, než mi na tento mail odpovíš ti doporučuji, aby sis ho přečetl vícekrát a hodně důkladně , a pořádně se nad všemi skutečnostmi, které jsem v tomto mailu uvedl, zamyslel. Pokud tedy stále stojíš o práci testera na Quadraxu IX, napiš mi, jak to vidíš.

Měj se!
Crusader



© 2000-2014